In samenwerking met de Volkskrant deed ik onderzoek naar de invasie van AI-gegenereerde afbeeldingen in Google’s zoekresultaten. Het blijkt dat kunstmatige intelligentie zich steeds vaker tussen echte beelden wurmt – bij onderwerpen als ‘beauty’ is maar 69% van de afbeeldingen nog daadwerkelijk echt.
Door 4.248 zoekopdrachten te analyseren met geavanceerde detectiemodellen, bracht ik in kaart hoe groot dit probleem werkelijk is. Van babydieren met onnatuurlijk grote ogen tot AI-interpretaties van klassieke kunstwerken die het origineel verdringen: de grens tussen echt en synthetisch vervaagt razendsnel.
De gevolgen reiken verder dan je zou denken. Als we niet meer kunnen onderscheiden wat authentiek is, ondermijnt dit de informatiekwaliteit waarop onze democratie steunt. We zijn als maatschappij nog aan het herstellen van de impact van sociale media, en worden nu alweer geconfronteerd met nog complexere uitdagingen.
Lees het hele artikel hier: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/google-afbeeldingen-ai-onderzoek~v1429089/